Scris pe

Creta – Ziua 5

Aceasta postare este partea 6 din 9 care face parte din seria Creta 2018

Am cam ramas in urma cu postarile. In sensul ca pana acum aveam cam din ziua respectiva scris, acum scriu deja din ziua 6. Da ma iertati voi.

A sosit momentul pentru inca o zi interesanta si lunga. Azi ne-am decis sa mergem pe insula Chrissi. E o insula super faina, in marea Libiei, la sud de insula Creta. Ca sa ajungem pana acolo trebuie sa mergem cu masina pana in Ierapetra, un oras pe partea de sud a insulei. Aici nu ajung multi turisti pentru ca tur-operatorii gen Christian Tour nu fac excursii in aceasta zona. E si bine si rau asta. Bine, pentru ca este o zona mai linistita si calma, are un vibe asa de relaxare; rau pentru ca este o parte minunata a insulei.

Orasul Ierapetra este complet opus fata de ce vezi in partea de nord a insulei. Daca in zona in care stam noi este lume buluc, magazine deschise pana seara tarziu si asa mai departe, in zona asta si in special in orasul asta e totul mai saracacios, nu sunt asa multi turisti si oamenii nu stiu asa multa engleza. Dar are si asta farmecul sau.

Am fost la un restaurant unde am mancat si acum 2 ani, ne-am pus la masa linistiti, cu bagajele dupa noi si ne tot miram de ce nu vine nimeni sa ne dea un meniu. A venit pana la urma cineva sa ne zica “ma scuzati, deschidem abia in 20 de minute”. Era ora 11:40 dimineata!!! Cine deschide doar la 12 amiaza un local? In zona asta e o crima, pierzi o gramada de turisti. Acolo e ceva normal. Ne-am dus la restaurantul companiei care face excursiile pe insula. Aici Iosua a si primit de la ospatara o masina in care sa stea care l-a cucerit.

Oricum, excursia pana in insula Chrissi costa 25€ pe adult, dus intors, deci am platit 50€ pentru ca Iosua a avut gratis. Nava noastra urma sa plece la ora 13, deci am mai avut ceva timp sa cautam un magazin.

Succes la asta! Nu am reusit sa gasim un market in toata zona centrala. Singurul magazin a fost cel de la care am luat si biletele de ferry. Si normal ca aici erau ceva mai scumpe alimentele, profitau si ei.

Tot la magazinul asta am gasit ceva ce a urmat sa ma cucereasca: o masca super faina pentru facut snorkeling. O sa va mai zica poate maine Cata despre cat de mult imi place chestia asta. Ii place si ei, dar mie imi place cel mai mult, pentru ca mie imi placea si inainte sa stau sub apa, acum pot face asta mai mult.

Ah, daca tot suntem la partea in care descriu orasul si zona… chiar i-am zis la Cata ca am impresia ca in orasul acela toata lumea vinde bilete la ferry. Chiar peste tot scrie “tickets here”. PESTE TOT! E punctul forte al orasului se pare ca.

Revenim. “Drumul” pe marea Libiei spre insula Chrissi dureaza aproximativ o ora, in functie de cat de agitata este marea. Municipiul Ierapetra stie cum sa profite de pe urma turistilor, asa ca de la fiecare turist care trece prin port colecteaza 1€. Face ceva orasul avand in vedere cati merg pe insula.

Cand ajungi pe insula ai mai multe plaje din care poti alege. Nu am vizitat decat 2, una pentru ca am fost nevoiti, iar cealalta este cea mai faina dintre toate, plaja cu nisip “de aur” si cu nisip roz. Am mai fost aici acum 2 ani si ne-a placut tare mult. Din nefericire, anul acesta am prins o vreme cu mult vant. La inceput a fost ok, doar cateva valuri, dar pe masura ce am stat au inceput sa fie valuri tot mai mari astfel ca plecau cam toti turistii spre port. Vaporul cu care am venit noi ajungea la 2 si statea pana la 6, cand era intoarcerea. Am plecat si noi spre partea cealalta a insulei, pacat de cei 10€ pe care i-am platit pentru sezlong si umbrela. Am stat totusi vreo 3 ore, ne-a ajuns. Ne-am dus pe plaja de langa port, sa fim siguri ca nu pleaca vaporul fara noi si am mai stat acolo, fara sa platim sezlong.

Apropo de asta, in Creta si in general in zona asta, plajele sunt proprietate publica. Adica nu poate sa iti ia nimeni bani daca te pui cu patura pe jos. Si nici nu poate sa iti interzica asta. Singurul mod in care pot sa faca bani este cu inchriatul de umbrela si sezlong. Interesant.

Insula Chrissi este o arie protejata in Europa, exista ceva cedri de Liban foarte vechi, nu ai voie sa mergi chiar pe unde vrei tu acolo si nu ai voie sa lasi gunoi sau ceva in urma ta. Exista oameni care verifica. Ce mi s-a parut ciudat e ca totusi cei cu barurile polueaza destul zona, pentru ca au o gramada de generatoare de curent pe motorina sau pe ce. Fac zgomot si miros de motorina. Oricum, cine e pasionat si de biologie are ce sa vada pe drumurile din insula, pentru ca sunt o gramada de arbusti.

Ne-am cam chinuit sa caram caruciorul dupa noi, pentru ca desi din loc in loc erau poteci de lemn, in rest era nisip si era cam greu. Dar cumva am reusit, i-a venit ideea lui Cata sa il tragem in loc de il impingem, a fost mai ok.

Cand ne-am dus spre insula, pe vapor, Iosua a dormit dus. S-a trezit numai la final. Nu prea a apucat sa vada unde e. Cand ne-am intors, a fost cam agitat dupa o zi plina, dar a fost mirat si el de cum mergem pe mare. Nu prea i-a placut sa stea pe punte, a tot vrut inauntru. Din cand in cand mai dorea si el afara.

Si sa vedeti ce idee traznita i-a venit. Eram in port pe insula, asteptam sa plecam si eram sus la etajul vaporului. S-a tot uitat el la apa, la eu stiu ce, apoi intr-o fractiune de secunda a luat slapul lui si l-a aruncat in mare. SUPER. A ramas fara slap. Pe calalalt l-am aruncat in gunoi si asa a ramas fara slapi. Trebuie sa ii luam altii ca nu mai are numai sandale.

Per total a fost o zi faina. Ne-am bronzat, am facut snorkeling chiar daca erau valuri, ne-am jucat in nisip. Si toate chestiile pe care le mai faci la plaja, doar ca plaja asta a fost super mega faina.

Apoi ne-am intors spre casa, ne astepta o ora de condus. Ne-am grabit sa ajungem si inainte de 21 sa mai mancam si noi cina, sa nu mai dam banii la taverne. Waze ne zicea ca ajungem la 20:38 dar am grabit cumva Skoda sa ajunga la si 29. Am mai avut 30 de minute pentru cina.

Apropo si de condus, e tare interesant aici sa conduci. Toata lumea e super calma in trafic, nu se claxoneaza, nu sunt nervi si asa mai departe. Complet diferit de modul de condus din Romania. Si au limite foarte mici de viteza. 90 e cam cea mai mare viteza cu care poti merge, chiar si pe “autostrada” lor. Aici autostrada in mare parte inseamna drum cu 1 banda jumatate pe sens si care nu trece prin nicio statiune/localitate. 1 banda jumatate pentru ca e doar o banda cu o mini banda de urgente, pe care daca mergi incet te tragi sa te poata depasi cei din urma care se grabesc. Din loc in loc se fac 2 benzi si despartite cu parapet, dar e prea putin drum de genul. Totusi se conduce bine. Sunt camere peste tot si nu prea poti fenta. Ah si desi iti zice ca esti pe autostrada, te poti astepta oricand sa ajungi la un sens giratoriu, nimic neobisnuit aici.

Cam asta ne-a fost ziua 5, duminica. Seara am stat afara la hotel si dupa in camera cand a adormit Iosua.

Va mai las cu cateva poze. Ne citim maine, sa va zica Cata ce am facut in ziua 6.